ENG / ITA
Amandine Urruty was born in 1982 in Toulouse, and lives between Paris and Toulouse. She studied at the University of Toulouse where she gained a Master in the Philosophy of Art. Urruty had a brief career in underground music after which she decided to turn the page and start spreading her admirable art around the world made on all kinds of mediums, on paper as on walls.
She is one of the few French artists who started from the pure themes of the American cultural avant-garde known as Pop Surrealism, to create her personal language. Her weird, carnivalesque subjects permeate a noir atmosphere.
A keen sense of irony reminds of the Mexican, playful approach to the “Dia de los muertos”. Urruty’s deviant paintings may be a reproduction of the backstage of life, where everything reveals itself for a mere mise-en-scène.
Behind the scene, a black and white composition reminds of a horror movie with hints to baroque decorum, black humour, and alchemic symbolism. Here death is reduced to a skull, time to an hourglass, and broken walls, masks and puppets are all functional parts of an occult mechanism; all must play their role in the spectacle of life.
***
Amandine Urruty nasce nel 1982 a Tolosa e oggi vive tra la sua città natale e Parigi. Studia all’Universita di Tolosa dove ottiene un master in Filosofia dell’arte. Amandine si dedica inizialmente alla musica per poi immergersi completamente nel mondo dell’arte.
Urruty è una delle poche artisti francesi a ripercorrere i temi dell’avanguardia Americana del Pop Surrealismo per poi creare un linguaggio personale che esprime con ogni tipo di medium, dalla carta al muro.
I suoi soggetti bizzarri, carnevaleschi sono permeati di una atmosfera noir, mentre un sottile senso di ironia rimanda all’approccio giocoso del messicano “Dia de los muertos”. I suoi dipinti riproducono il palcoscenico della vita, dove ogni cosa rivela se stessa come una mise-en-scène.
Le composizioni in bianco e nero ricordano un film horror con un decoro barocco, un umore nero e un simbolismo alchemico. Qui la morte si riduce ad uno scheletro, il giorno ad una clessidra, mentre muri rotti e pupazzi diventano parte funzionale di un meccanismo occulto; ogni cosa ha il proprio ruolo nello spettacolo della vita.